JellyPages.com

Selasa, 26 Mei 2015

PERKARA-PERKARA YANG MEMBUATKAN KITA TAKUT MENYIMPAN EMAS

1. TAKUT MATI

Mati itu pasti. Jadi tak payahlah kita takut ye kawan-kawan. Kita kena takut kalau kita tak mati. Macam mana dengan kehidupan kita, di mana kita nak tinggal, nak makan apa, bil-bil semua nak kene bayar.
Jangan kita fikir duduk menumpang dengan anak-anak pun boleh, meminjam pada adik beradik, meminta pada kerajaan atau memohon zakat. Janganlah fikir yang meminta-minta itu perkara yang mudah.
Tak cukup dengan air muka, maruah kita pun tergadai. Sementara masih kuat, berusahalah untuk persediaan masa hadapan.

2. TAKUT EMAS DI CURI

Pencuri itu ibarat lalat. Mereka tidak akan datang jika tidak di panggil. Jika kita ada sampah busuk, bangkai, kita memasak bahan-bahan berbau seperti belacan, ikan kering, ayam dan lain-lain maka datanglah lalat.
Begitu juga kalau kita menyimpan barang curi, barang yang tak bayar zakat, datanglah pencuri untuk mengambil hak mereka.

3. TAKUT BAYAR ZAKAT

Kita takut sebab kita tak biasa. Pergilah ke pejabat zakat tu, bukan ada hantu pun, yang jaga kaunter tu pun bukan zombie. Kita takut juga sebab kita tak ada ilmu, tapi bila kita memiliki emas kita akan memiliki ilmu samada dengan membaca atau bertanya.
Kalau kita dah biasa dan kita dah tahu cara-caranya tapi kita tak bayar juga, sikap kitalah yang bermasalah. Bukan masalah zakat.

4. TAKUT EMAS TAK LAKU

Ye, kalau emas tak laku perit juga sebab kumpul dah banyak. Ce fikir logik, mana ada emas tak laku, Kalau kumpul emas palsu memanglah tak laku. Jadi, kalau nak beli, belilah yang original. Beli di kedai-kedai atau ejen-ejen yang sah menjual emas. Jangan beli dengan orang yang tak dikenali atau siasat dulu sebelum membeli. Beli dengan harga sebenar, Jangan asal murah je beli. Sangat bahaya. Entah emas palsu entah emas curi.

KESIMPULANNYA, TAK PAYAHLAH KITA TAKUT DENGAN SESUATU YANG TAK ADA.
BEBASKAN DIRI KITA UNTUK MENCIPTA SESUATU YANG LUAR BIASA DALAM KEHIDUPAN YANG BIASA-BIASA SAJA KITA LALUI SETIAP HARI.

ISTIQAMAH DAN SENTIASA BERDOA KEPADA ALLAH...

Agen Powergold
MARDIANA
012-6623520

Tiada ulasan:

Catat Ulasan