JellyPages.com

Selasa, 28 Januari 2014

Mini donut

Resepi nie saya dapat dari my bff, Zarina Zainal yg sama-sama belajar dari matrikulasi sampailah masa kat UPM..resepi nie baru je dapat, tapi kami berkawan punya la dah lama,sampai sekarang pun masih berhubung..Apa-apa tak tau,saya tanya dia. Apa-apa tak tau dia tanya saya.. Okey la,jom sama- sama tengok resepi nie. Pastu boleh cuba, confirm jadi! Tapi resepi nie saya dah olah sikit, kalau yg original 1/2 kg tepung, banyak sangat kan? Nak buat utk sekali makan je..

Bahan-bahan:

- 2 cawan tepung (saya guna pot beras yg ada sukatan tu..ala,kalau beli periuk nasi mesti dpt sekali tu,tau tak?)
- yis ( mauripan) 1 sudu besar
- 1/4 cawan minyak masak ( ikut tanda yg ada kat pot beras tu tau)
- 1/2 cawan air * masa uli nanti jgn masuk semua sekaligus,masuk sikit-sikit utk pastikan adunan tak terlalu lembik.
- 1/4 cawan air suam
- 1/4 cawan susu manis
- 1/2 sudu teh garam
- gula kastor
- gula kasar

Cara-cara:

1. Campurkan yis bersama air suam dan secubit gula kasar. Biarkan dalam 5 minit. Yis akan mengembang.
2. Masukkan semua bahan diatas termasuk yis yang dah naik dan uli hingga lembut dan licin.
3. Rehatkan dlm 1/2 jam.
4. Kemudian bolehlah buat macam bebola. Buat kecil- kecil la ye, budak- budak senang sikit nak masuk mulut, sekali ngap je.
5. Goreng dengan minyak yang betul- betul dah panas dengan api yg kecil. Ini untuk memastikan bahagian dalam donut tu tul-tul masak. ( Selalu terjadi kat saya sebelum nie, luar dah warna coklat tapi dalam macam mkn tepung mentah,gara2 api yg sederhana besar).
6. Pastu salut la dengan gula kastor tu.



Tiada ulasan:

Catat Ulasan