JellyPages.com

Ahad, 28 Jun 2015

MEE HAILAM

Resepi mee hailam nie sebenarnya saya goggle dari blog. Punyalah banyak resepi, jadi saya amik yang paling senang dan yang semua bahan ada kat rumah. Saya malas nak keluar gi beli bahan baru semata-mata nak buat mee hailam nie. Contoh, kalau guna sos tiram, kat peti ais takde,,,saya gi beli, guna sekali, pastu entah bila tahun lagi la saya guna sos tiram tu. Last-last expired. Bukan apa, penggunaan sos tiram kat rumah saya nie agak kurang sebab kami seisi keluarga alergi dengan seafood.

Tak mau cite panjang, jom tgk bahan-bahannya yang saya dah olah dari resepi asal. Yang pastinya saya nie suka mencuba..Kalau saya goggle ada 5 resepi mee hailam, saya akan cuba salah satu. Kalau tak kene dengan tekak saya, next time saya cuba resepi yang lain pula. Dan yang saya post kat blog nie adalah resepi yang saya rasa terbaik, mudah dan sedap.

Mee kuning- 1 peket
3 ulas bawang putih dihiris je
Fish cake dlm 3 keping
Segenggam udang putih
Semangkuk kecil isi ayam
Sebiji tomato potong 6
Lobak 1 batang
Sawi 1 pokok
Lada sulah 1 sudu
Kiub ayam 1 ketul
2 sudu besar lada kering yang dah dimesin (jangan lah guna cili boh ye, bknnya sedap pun)
2 sudu besar tepung jagung (larutkan dalam air)
Kicap manis
Bawang goreng

1. Tumis bawang putih dan lada kering yang dah dimesin sampai pecah minyak dengan api sederhana.
2. Masukkan isi ayam dan kemudian udang. Gaul-gaulkan.
3. Masukkan air. Agak-agaklah nak kuah banyak ke sikit..ikut suka
4. Tuangkan kicap manis ikut kepekatan yang anda suka. Biarkan mendidih seketika
5. Masukkan kiub ayam, lada sulah dan sedikit garam. 
6. Dah mendidih, masukkan lobak. Lepas lobak dah lembut sikit, baru masukkan sawi dan tomato.
7. Akhir sekali, masukkan larutan tepung jagung.

 Siap!!! Tak yah masuk mee, nanti mee serap kuah dan jadi kembang.  Celur mee berasingan dan tuang kuah ke atas mee bila nak makan

Camne? Senang tak? Semua bahan dah ada kan? Apa lagi, petang nie bleh cuba untuk juadah berbuka puasa.....

Belanja gambar satu tapi gambar kuah je. Sorry ye, tak teringat nak amik gambar mee hailam dalam pinggan, Anti bila-bila kalau saya buat lagi, saya add gambar kat sini..


Tiada ulasan:

Catat Ulasan